Певне, немає звичнішого поєднання в уяві будь-якої
людини, ніж церква і свічка. І
зайшовши до храму, більшість підходить в першу чергу саме до свічниці. Це
цілком виправдано з обрядової точки зору: чи прийшла людина просити Бога, чи
дякувати Йому за даровані милості, вона прагне звертатися не з порожніми
руками, а принести хоч невеличкий дар. Саме свічка стає тим еквівалентом
жертви, з яким приступали до Бога старозавітні люди. Жертви добровільної й
абсолютно необтяжливої. Про жодну компенсацію тут не йдеться – адже дари Божі
набагато щедріші, а потреба Його – не так у кількості та розмірі свічок, як у
щирому звертанні віруючого.
Та й цей символ молитовного горіння, на жаль, з
часом став об’єктом забобонних "вправ”. І не лише за межами церковної огорожі
(де свічка є традиційним атрибутом різноманітних ворожок, провидиць та
спіритичних сеансів), але й у самому храмі. Аби випадковий перехожий, що за
покликом душі зайшов до храму, знав, яка кількість забобонів оточує придбану
ним свічечку, він би не наважився навіть підійти до свічниці. А якщо він мав
необережність принести свічку з собою – тут вже він повною мірою відчує всю
"доброту, теплоту і миролюбність”, якою променяться деякі церковні служниці. Бо
ж, виявиться, що така свічка і "неблагодатна”, і "не освячена”, і "чадить”, та
й взагалі – не можна, і край. Та і "правил користування” правильною (тобто
придбаною у цьому храмі) свічкою скільки – аби він тільки слухав. Ледь не за
руку проведуть, і на кожному кроці проінструктують:
- запалювати можна лише від лампадки, бо від чужої
свічки перейдуть гріхи і хвороби (а в деяких храмах навпаки, запалювати від
лампадки категорично забороняють, тобто вже на першому етапі ви маєте 50 %
шансів отримати несхвальний погляд, а то й осмикування);
- з тієї ж причини чужі свічки не чіпай і не
переставляй;
- маєш потребу передати свічку – роби це лише через
праве плече, бо "на лівому біс сидить і свічку оскверняє”;
- знову ж, залежно від храму, ви можете отримати
гнівний докір, намагаючись оплавити низ свічки, аби вона міцніше і рівніше
стояла (особливо ревно за цим слідкують коло поминального столика, бо "ноги
покійникові обпалюєш”).
Та от, нарешті, свічку поставлено, але й на цьому
"свічну рулетку” не завершено. Тепер уважно дивіться, чи догорить вона до кінця
(бо якщо чергова працівниця вийме раніше, то "загадане не збудеться”). А заодно
маєте час і у храмі роздивитися, і на інших жертв забобонів натрапити. Он
жінка, старанно переплітає дві розігрітих у руках свічки і лише потім ставить
їх до ікони – "щоб коханого чоловіка повернути”. Он згорьований чоловік з
заплаканою дитиною на руках підраховує коло свічної скриньки, чи вистачить йому
грошей на 40 свічок, які має поставити (за порадою тих же всезнаючих бабульок)
за упокій дружини, з якою надбав дітей без вінчання. А он молоді, прийшовши на
вінчання, тривожаться "свічним гаданням”: у кого свічка швидше згорить – той і
швидше помре, а якщо взагалі згасне – то вже щастя у шлюбі не чекай. Та й ще
слідкуй (чи ж тут до слів богослужіння), щоб свічки не переплутати – бо весь
вік сваритимешся. А он і жінка коло поминального столика, що з зовсім не
скорботним лицем, сторожко озираючись, займається дивними маніпуляціями –
запаливши свічку, встромляє її ґнотом донизу. Виявляється (бабці розкажуть) що
то вона людині так хвороби чи смерть накликає. Та ще й підкажуть: можна й
просто за живу людину до розп’яття свічку поставити, але якщо ще й ґнотом
донизу – то вже напевне…
І стає темно в очах і в душі, і зникає молитовний
настрій, і розтрачуєш крихти спокою, за якими, власне, і зайшов до храму. І
розриваєшся між прагненням душі залишитися у Божому храмі і бажанням тікати з
того, що зробили з нього забобонні люди.
Та й просто вийти не вдасться. Бо ж "добрі” бабусі,
побачивши твою слухняність, ще й кілька недопалків свічних у кишеню сипонуть
("від усяких хвороб допомагає, особливо за щокою тримати, як зуби діймають”),
та й з собою порадять кілька свічок купити ("негативну енергію в хаті
спалювати”). А якщо ти особливо припав їм до вподоби, як знак найбільшої
прихильності, порадять тобі свічечку, освячену на свято Стрітення – "від
блискавки під час грози найкращий захист”. І що їм до того, що ти живеш не в
хаті, а у багатоповерхівці, що квартира твоя освячена, а у серці палає вогонь
віри. На кожен твій закид вони мають свою двосічну зброю – "так батьки наші
робили, і нас навчили” та "це мені по секрету знайома ворожка (екстрасенс,
ясновидиця…) розповіла”. А найдужчий і неспростовний аргумент – "так треба”!
Кому? Богові? Чи його супротивникові, що прагне сховати Боже милосердя за
складністю і таємничістю псевдоритуалів. Прагне перетворити зігріваючий душу
вогник свічечки на нагадування про пекельне полум’я. Спрямувати людську думку
не до Божої благодаті, а до слідування забобонним приписам. Чи ж не занадто
легко ми втрапили у його пастку обрядовірства? Та ж Господь словами святого
апостола Павла застерігав нас: "нечистих, бабських байок остерігайтеся” (1 Тим.
4,7). Тож маємо сміливо, але терпляче, лагідно, але рішуче викорінювати
посіяний ворогом кукіль (Мт. 13,25). А як боїмося, виполюючи кукіль, повиривати
разом з ним і пшеницю (Мт. 13,29), то хоча б не допомагаймо ворогові роду
людського розсівати ці бур’яни. Сіймо добре зерно і ростимо у душі дерево віри,
що не потребує підпорок-талісманів, а здатне дати плід у стократ для насичення
нашого і наших ближніх. В.М. Махинько Православний Апологетичний Портал
|